Op naar de toekomst

01 jul 2016

Datgene doen waar je hart ligt, en daar dan iedere dag vol voor gaan… dat is wat ondernemen volgens ons zou moeten zijn. Bij Carpet Making volgen we dan ook graag ons onderbuikgevoel. Maar nu het steeds drukker wordt in ons bedrijf, blijkt alleen dat onderbuikgevoel niet altijd genoeg: het bood niet in alle gevallen de structuur die we als groeiend bedrijf nodig hebben. Veel liep door elkaar en we hadden te weinig overzicht. Dat gaf onrust, en onze klanten wisten soms niet wat ze konden verwachten. Daar moest verandering in komen!
 
Daarom zijn wij met Carpet Making een tijdje geleden een lean-traject ingegaan. Tijdens dat lean-traject hebben we allerlei zaken aangepakt. Zo zijn we overgestapt op een nieuw software-pakket, dat ervoor zorgt dat we overzicht houden over onze opdrachten. Komt er een opdracht binnen, dan krijgt de klant nu een mail dat we binnen 10 dagen het betreffende karpet leveren. Dat was ‘vroeger’ wel anders: wanneer er een klant belde die vroeg wanneer zijn karpet geleverd zou worden, dan moesten we nagaan wie er met dat karpet bezig was en deze persoon vervolgens aan zijn jasje trekken. Was die persoon ziek, dan stonden we (min of meer) met onze mond vol tanden. Nu hoeven we alleen maar in ons systeem te kijken om de datum van aflevering netjes bij de betreffende opdracht te zien staan. Daarnaast hebben onze grotere klanten nu de mogelijkheid in te loggen in ons systeem. Op die manier kunnen ze hun eigen opdrachten invoeren. Dat verkleint de foutenmarge én het maakt de productieprocedure sneller en efficiënter. En dit zijn slechts twee voorbeelden van de manier waarop dit nieuwe systeem ons verder helpt.
 
Door de stappen die we in onze ICT-voorzieningen hebben gemaakt, hebben we onze processen stukken efficiënter gemaakt. Daarmee lopen we in Nederland voorop in ons vakgebied. Maar een lean-traject is uiteraard meer dan alleen je ICT aanpakken. Het betekent ook dat we meer inzicht hebben gekregen in onze organisatie. We hebben gewerkt aan onze bedrijfsstructuur. We hebben processen beter vormgegeven, zodat we verspilling van tijd, moeite en geld verder konden minimaliseren. We hebben taken gedelegeerd, en mensen andere of meer verantwoordelijkheden gegeven. Gelukkig hebben we een team van fijne en deskundige mensen, aan wie we hun nieuwe taken en verantwoordelijkheden met een gerust hart kunnen overlaten. Zij waren én blijven dan ook de kern van ons bedrijf.
 
Tegelijkertijd zien we nog steeds dingen die beter kunnen, dus daar zetten we weer vol goede moed onze schouders onder. Op naar de toekomst, wij zijn er weer klaar voor!
 
Pedro van de Ven en Eric Schevers

Overige blogs

20 apr 2017

De afgelopen tijd hebben we bij Carpet Making onze communicatie flink onder handen genomen. Dat begon met prachtige foto’

27 sep 2016

Als directie van Carpet Making hebben wij liever niet dat onze medewerkers ons zien als ‘baas’. Zo voelen we onszelf

14 apr 2016

‘Houd vriendschap en zaken zoveel mogelijk gescheiden.’ Het is een veelgehoord advies. Een advies waarvan wij een kleine

© 2017 Carpet Making   |  Website: dennisvervest.com